בית חב"ד זכרון יעקב

העלייה 21, זכרון יעקב

זמני תפילות

א׳ - ו׳: שחרית: 08:30 | מנחה וערבית: בזמן
שבת: שחרית: 09:15

המאבק על נפש העם היהודי

השבוע יפתח בחצר הרבי מליובאוויטש בניו-יורק הכינוס העולמי השנתי של שלוחי חב"ד ברחבי העולם. מי שמבקש להניח אצבע על הדופק של יהדות העולם, צריך להיות שם ולפגוש את האלפים הרבים של השלוחים, הפועלים בכל נקודה יהודית על פני כדור הארץ.

השבוע יפתח בחצר הרבי מליובאוויטש בניו-יורק הכינוס העולמי השנתי של שלוחי חב"ד ברחבי העולם. מי שמבקש להניח אצבע על הדופק של יהדות העולם, צריך להיות שם ולפגוש את האלפים הרבים של השלוחים, הפועלים בכל נקודה יהודית על פני כדור הארץ.

מעבר לחוויה – הכבירה כשהיא לעצמה – של המפגש עם השלוחים נפרשת שם תמונה נאמנה של יהדות העולם. פתאום אתה מבין ומרגיש היכן עובר המאבק האמיתי על נפש העם היהודי בתקופה זו.

אנחנו, בארץ, רואים מטבע הדברים את האתגרים העומדים לפנינו כאן. צריך להשתתף בכינוס הזה כדי לקבל עוד פרספקטיבה, רחבה הרבה יותר, של הבעיות והאתגרים העומדים כיום לפני העם היהודי.

הדרך להילחם בהתבוללות

הבעיה המרכזית היא ההתבוללות. בקהילות היהודיות ברחבי העולם אין כמעט בית שלא נפגע ממכת הנישואין המעורבים. השלוחים נדרשים להתמודד עם בעיות קשות ומורכבות, שכאן, בארץ, אין לנו – לשמחתנו – שמץ של מושג עליהן.

שלוחים רבים מספרים כי שיעור נכבד מהמתפללים בבתי-הכנסת שלהם נשואים לנשים לא-יהודיות. מקצתם מביאים עמם לבית-הכנסת את ילדיהם, שגם הם, כמובן, אינם יהודים. איך מתמודדים עם מציאות כזאת?

בדיונים ובסדנאות שנערכים במהלך הכינוס נידונות גם הסוגיות הללו. הקו המנחה ברור: צריך לומר את האמת, לא להשלות ולא להטעות. אם האמת כואבת מדיי, צריך להעביר אותה בעדינות וברגישות, אולי בשלבים. אבל אין שום דרך להילחם בהתבוללות אלא על-ידי אמירת האמת והסברת חומרתה.

יש זרמים הסבורים שטשטוש האמת יקרב את היהודים האלה. הם מעלים לתורה בן לאם לא-יהודייה ומאפשרים לו לברך "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו"… לשלוחי הרבי ברור שזו גישה פסולה בתכלית. ראשית, איש לא הסמיך אותנו להתפשר על דיני התורה. שנית, גם מבחינה מעשית הדרך הזאת מגבירה את ההתבוללות, שכן היא מעבירה מסר שאפשר לשאת אישה לא-יהודייה ולא יקרה דבר.

לקרב אל התורה

הרבי קבע יסוד מרכזי בעבודת השליחות, המבוסס על המשנה המציגה את דרך פעולתו של אהרון הכוהן: "אוהב את הבריות ומקרבן לתורה". הדגש הוא על "מקרבן לתורה" – את הבריות צריך לקרב אל התורה ולא להפך. התורה חייבת לעמוד בשלמותה ובקדושתה, בלי לנסות 'להתאימה' לרצון הבריות.

כוחה של התורה בהיותה 'תורת אמת', ובאמת אסור שיהיו פשרות. צריך לקרב כל יהודי באהבה אין-סופית, אבל האמת צריכה להישאר שלמה וטהורה, ואז היא "משיבת נפש".

אתה שומע את סיפורי השלוחים, מקשיב לבעיות הקשות והמורכבות, מתרגש מההתמודדות היום-יומית עם קשיי חינוך, כשרות, העדר סביבה תומכת, ואתה חש התפעלות עצומה ממפעל הענקים, המחולל מהפכה ברחבי העולם היהודי, והמכין את הקרקע לבואו של משיח צדקנו במהרה בימינו.

מערכת האתר

השאירו תגובה