כל בעל חי ניחון באינסטינקט מיוחד לבחור את המאכל המתאים לו לבריאותו – ובעיקר לאופיו, ואילו מאכל שאינו מתאים לו, ימנע אותו בעל חי מאכילתו אצל האדם מפותחת תכונה זו באופן מיוחד ולכן הוא גם בררן גדול בעניני אכילה.
עם ישראל, עם סגולה, הוא בעל יעוד מיוחד ולו תכונות נעלות. השמירה על הכשרות היא אחת הגורמים היסודיים לאופיו המיוחד של עם ישראל. התורה הקדושה מלמדת את היהודי איזה מאכלים מתאימים לו ולאופיו ואיזה מאכלים מזיקים לו ואסור לו לאכלם.
"המזון – הוא האדם", המזון "יוצר" את האדם, ו"הדם הוא הנפש". תכונות הנפש תלויות בסוג המאכל שהוא אוכל ולכן נמנע היהודי מלאכול מאכלות אסורות כדי לשמור את נפשו מ"קליטת" תכונות שליליות.
אין יותר רחוק מהאמת כמו הדעה המוטעית האומרת שבעבר היה צורך בכשרות בגלל יעילותם לנקיון ולבריאות, ואילו היום עם התפתחות הטכניקה (קרור שמורים וכו') אין צורך בשמירת הכשרות.
האמת : דיני הכשרות שנתנו למשה בסיני, מיועדים לכל הדורות ולמען בריאות ושלימות רוחנית, תרומתם לבריאות הגוף ולנקיון היא תוצאה משנית בלבד של דיני הכשרות, לכן אין תחליף לדיני הכשרות, אשר עיקר כונתם היא לעדן את נפש האדם.
עם ישראל שמר על הכשרות בתנאים הקשים ביותר תוך הסתכנות ומסירות נפש.
רבים הם ספורי הגבורה והמופת של אלו אשר במסירות נפש התגברו על אויב וצר, ולא נגעלו במאכלים אסורים. אנשים סבלו
חרפת רעב חודשים ושנים אך לא טמאו את עצמם במאכלים שאינם כשרים.
היום כתמיד צפויות סכנות התבללות ממשית, או שלילה של ערכים מקודשים בעם ישראל, ההתגוננות מפני האויבים הפנימיים צועדת יד ביד עם התגוננות מפני אויבי ישראל החיצוניים.
שדה הקרב של ההתגוננות הפנימית הוא כל בית יהודי הדואג לשמירה על כשרות הבית והשלחן הטהור. על ידי הקיום המעשי של הכשרות אנו גורמים לאחדותו ולנצחיותו של עם ישראל.
הודות לשמירת הכשרות נמנעה התבוללות עם ישראל בין העמים.
בית חב"ד מציע מגוון אפשרויות לעזרה למתחילים בשמירת כשרות, בין השאר מציע בית חב"ד אפשרות להכשרת המטבח ע"י מתנדבי הבית חב"ד.