במסורת היהודית השתרש ל"ג בעולם כיום של פעילות מיוחדת עם הילדים. בקהילות ישראל נהגו המלמדים לצאת ביום הזה עם תלמידיהם לשדה, לקיים עמם פעילויות מגוּונות, לספר להם על רבי עקיבא ועל רבי שמעון בר-יוחאי, ולהחדיר בלב הילדים את האהבה לעם-ישראל, לתורת ישראל ולמנהגי ישראל.
בימינו מקובל לארגן ביום זה תהלוכות ילדים, אבל גם המנהג הזה קדום ביותר, ובמסורת החסידית ידוע הסיפור על תהלוכת ילדים שארגן הבעש"ט בל"ג בעומר עוד בימים שהיה צדיק נסתר. ל"ג בעומר הוא אפוא יום של השרשת ערכי יהדות בלב הילדים, מחוץ למסגרת השגרתית של כיתת לימודים.
כוחם של ילדים
חשיבותן של התהלוכות הללו עולה במיוחד בימים האלה, כאשר עם-ישראל זקוק לרחמי שמים נוכח מזימות אויבינו ומבקשי-נפשנו. במצבים כאלה נחוץ להשתמש בכוחם המיוחד של ילדי ישראל, "מפי עוללים ויונקים", שעל-ידי תפילותיהם ולימוד תורתם "יִסדת עוז, להשבית אוייב ומתנקם".
עם-ישראל כבר שבע ממאבקים ומפלגנות. יש בו עכשיו כמיהה גדולה לאחדות ולהתקבצות סביב המכנה-המשותף הבסיסי של העם היהודי. תהלוכות הילדים של ל"ג בעומר מביאות מסר זה לידי ביטוי בדרך הנאה ביותר. אנו רואים לנגד עינינו מאות-אלפי ילדים, מכל שכבות הציבור, צועדים יחדיו בחוצות הערים והיישובים, מפגינים את האהבה לערכי-היסוד היהודיים.
זכה רבי שמעון בר-יוחאי שיום ההילולא שלו – ל"ג בעומר – נעשה בפועל ליום שמצליח לאחד מאות-אלפי ילדי ישראל סביב התורה ומצוותיה. זכה הרבי מליובאוויטש, שקריאתו הקדושה לקיים בל"ג בעומר תהלוכות של ילדים, נתקבלה בכל תפוצות ישראל, והמוני ילדים, מכל חוג, עדה, זרם ואורח-חיים, משתתפים בהן.
אי-אפשר היה שלא להתרגש נוכח אלפי ילדים, תינוקות של בית-רבן, 'הבל שאין בו חטא', המניחים יד על עיניהם ומרעידים את האוויר בקריאת "שמע ישראל, ה' אלוקינו, ה' אחד". אי-אפשר שלא להתמלא שמחה, למראה ההתאחדות המופלאה של ילדים מכל פלגי האוכלוסייה, המוכיחים בעצם התכנסותם כי השורשים היהודיים שלנו חזקים מכל הניסיונות להפריד ולפלג את העם.
הגיע הזמן
זה קורה דווקא בל"ג בעומר, יום שהוא נקודת-ציון מרכזית בתהליך התגלותה של תורת הנסתר. תורה זו, שבימינו נעשתה נחלת הכול, הייתה בימים שעברו – כשמה – נסתרת וחבויה. אפילו תלמידי-חכמים גדולים לא הכירו את אורה המופלא. מי שהחל לגלות תורה זו היה רבי שמעון בר-יוחאי, של"ג בעומר הוא יום שמחתו.
אמנם רבי שמעון פתח את צינור השפע של פנימיות התורה, אך עדיין נמשכה המסורת של העברת תורת הנסתר מפה לאוזן, ליחידי-סגולה. המפנה החל בימי האר"י ז"ל, שהחל לפרסם ולהפיץ את תורת הקבלה. הוא אף אמר, שבדורות אלה האחרונים "מותר ומצווה לגלות זאת החכמה".
מאז האר"י ז"ל ניכרת מגמה עקבית של התפשטות תורה זו בשכבות רחבות. בקהילות אשכנז נעשה הדבר בתנופה יתרה על-ידי הבעש"ט ותלמידיו, שהביאו את מעיינות החסידות, פנימיות התורה, להמוני בית-ישראל. בקהילות ספרד התפשטה הקבלה על-ידי בעל 'אור החיים', שספרו ספוג רעיונות מתורת הקבלה והסוד.
בספר הזוהר נאמר, שבימים הסמוכים לביאת המשיח אף ילדים קטנים ידעו את סודות תורת הנסתר. ל"ג בעומר הוא אפוא יום של חיזוק הדבקות בפנימיות התורה, המאור שבתורה. צריך רק לפתוח את הספרים, לטעום ולראות כי טוב ה'. צריך להתכונן ל"ונגלה כבוד ה'" במהרה בימינו, כאשר יבוא משיח-צדקנו ויגלה לנו את פנימיות התורה במלוא זוהרה.
התוכן באדיבות:
צעירי אגודת חב"ד
© כל הזכויות שמורות