בית חב"ד זכרון יעקב

העלייה 21, זכרון יעקב

זמני תפילות

א׳ - ו׳: שחרית: 08:30 | מנחה וערבית: בזמן
שבת: שחרית: 09:15

התנצלות

מגדלים ותילי תילים של סברות מחוכמות, הררי תיאוריות ותפיסות עולם - כולם נמוגים וכלים מן העולם בהבזק מילת קסמים אחת

יכולתו של האדם לומר מילת מפתח כמו 'מתנצל', עשויה לפתוח בפניו שערי ברכה ועולמות מלאי עשייה הרמונית שיש בה תועלת מרובה לכולם. המילה 'התנצלות' פירושה: התפרקות. האדם פורק מעל זולתו את תחושתו הלא טובה כלפיו ובמקביל פורק מעל עצמו את תחושת אי הנעימות הכרוכה בעצם הידיעה כי הזולת גדוש כעסים עליו.
 
כל עשייה שיש בה קידום אחדות הרי היא בחזקת עשייה חיובית כל עוד מניעי הבאת האחדות אין מקורם תועלתי רק לאחד מן הצדדים. אדם מסתובב לו בדל"ת אמותיו ושקוע רובו של יום בחשיבה על מהות מחשבותיו של הזולת עליו ועל מעשיו, מנסה לחשוב ולחשב את צעדי הזולת ולשקלל בגין כך את צעדיו העתידיים. מגדלים נבנים ותילי תילים של סברות מחוכמות גדושות נימוקים הגיוניים מפולפלים וחדים כתער וכל הררי התיאוריות ותפיסות העולם הללו נמוגים וכלים מן העולם בהבזק מילת קסמים אחת 'מתנצל'. באחת מתרוקן לו מחסן גדוש הגיגים ומפנה את מקומו לעשייה חיובית בהירה ויעילה.
 
מחצית ימיו מבלה האדם בבירור העניינים מי צועד עמו ומי מולו. משקיע אנרגיות לעיתים אף מעבר ליכולותיו על מנת שיוכל להביא מרגוע אל נפשו המיוסרת. כך הדבר בשחר שנות חייו  וכך הוא הדבר בעת הגעתו אל מועד הקמת התא המשפחתי ועד סוף ימי חלדו עלי אדמות. התלבטות אחת רודפת את השניה והדבר גובה ממנו את תמצית לשד כוחותיו. כל זאת עד ליום בו יחליט בבגרות אישית כי בא לציון גואל ואין הוא עסוק תדיר בתיקונו של עולמם של אחרים.
 
הכול למעשה מתחיל מעצם הסתכלותו של האדם על מהות החיים והיכולת האישית שלו להקריב מעצמו למען קיום חיבור טוב יותר שלו עם הזולת וכמו כן לדעת לחוש את רגשותיו של השני גם ללא שאמר או רמז על כך. די לו לעיתים לניד אף שאינו במקומו כדי להביא עומס תסכולים אל מפתנו של השני, דבר המצריך תהליך פריקה מחודש באופן משכנע בכנותו. יש המתמידים להתעטף באדרת צדקנית רוויית חיוכים גדושי מתיקות סכרינית, אינם מהססים לפגוע בסתר ולהתנצל בגלוי וקלקלתם מרובה על עשייתם החיובית עד אשר כל "חיוביותם" מתפוגגת אל מול עשייתם הבלתי חיובית ולעת אשר הם מכבירים מילות התנצלות הרי שבמקום לרוקן ולפרוק את זולתם מכעסיהם הרי הם מכפילים ומשלשים את מינון התסכול עד כדי שאין דעת כל סובביהם סובלתם כלל. הדבר דומה לאדם הנוהג לדרוך במתכוון על רגלי שכיניו ולאחר מיכן לבקש סליחה כשעל פניו מרוח חיוך מאוזן לאוזן.
 
לדעת להתנצל פירושו של דבר להבחין כי נעשתה עשייה שאינה תואמת את הלך רוחו של הזולת על אף שעל פי תפיסת עולמך אין כאן כל מקום של פגיעה וכל שנעשה בתום לב נעשה וללא כל מחשבת רווחיות חד צדדית וכמובן תוך ידיעה ברורה כי היות ולשני הדבר שנעשה הוא בלתי נעים בעליל, שוב לא תשנה העשייה המדוברת, או אז מקומה של ההתנצלות בתהליך פריקת מטענו השלילי של הזולת תקין לחלוטין ופועל את פעולתו כראוי ובסיכומו של דבר שני הצדדים חשים את עצמם כנשכרים ממנו לכל אורך המשך דרכם.
 
כמובן כי גם יש צורך לדעת איך להתנצל ולבחור את העיתוי המתאים לשם כך ולנגן את הדברים במנגינה העריבה ביותר לאוזן השומע הממוען עד כי תערב עליו עתירת ההתנצלות.

 


יצחק ריבקין

הרב יצחק ריבקין הוא יועץ חינוכי בעל ניסיון רב, הניחן ביכולת אבחון אינטואיטיבי. מחבר הספר 'לאהוב ולחנך', ומנהל אתר חינוך נט – לאהוב ולחנך. ידיו רב לו במתן פתרונות חינוכיים בכל הקשור לחינוך.

  יש לכם שאלה אלי? לחצו כאן

 

מערכת האתר

השאירו תגובה