יש בני אדם המתמודדים עם כל מטלה, הכול זורם אצלם באופן טבעי וכל מכריהם – מחוץ לכותלי ביתם – יעידו כי אין כדוגמתם אנשים מסודרים. כל זה נכון עד שפוגשים אותם במשכנם הפרטי, חיל ורעדה יאחז את הרואה זאת, סדום ועמורה ככל הנראה היו בבחינת סדר מוחלט לגבי הנעשה על שולחן העבודה שלהם. ערימת ניירות ומסמכים חציים ערוכים והיתר מפוזרים לתפארה במגוון מקומות אפשריים ובלתי אפשריים. הקיטוב בין מהות העשייה שלהם מחוץ לכותלי ביתם הינו כה גדול עד שאין הם עצמם מסוגלים להנפיק כל הסבר הגיוני לעצמם ולא לבני ביתם. בעת היותם בעבודתם הם חשים כיצד מינון האדרנלין גואה בעורקיהם ובמשנה מרץ הם מתייקים ומתכננים כל צעד בקפידה וכל מהותם זועקת סדר ברמה גבוהה ביותר ומיד בעת פשיטת מדי העבודה המעונבים ולבישת מדי הבית, כביכול עם החלפה זו מתחלפת לה גם דמותם הפנימית והבגד המרושל מעט מעצב כבמטה קסם דמות שונה בתכלית. כל טרוניותיה של האישה כאילו נופלות על אוזניים ערלות ואין הם פועלים כמלוא נימה עליו. גם כשההתרעות גוברות ומגיעים איומי פינוי תכולת שולחנו המשרדי, חש הוא כחסר אונים ואין הוא מבין כלל מה רוצים ממנו.
על מנת שנוכל להבין זאת היטב עלינו לחזור במנהרת הזמן אל ימי נעוריו ולאופן חינוכו של אדם זה והדרך בה תרמו הוריו להבניית ערכי התנהגות ראויים בפנימיותו. אדם אשר חווה תהליך 'אילוף' כתחליף או מעין תהליך חינוכי חסר כל משמעות תוכנית מעמיקת ראות או אף נטולי רגש יסגל לעצמו כללי עשייה אשר במהותם באים להעיד על מבנה שדרתי מאורגן, אולם כל זאת רק בעת היותו מצוי בעין זרקור הכלל. אולם בעת הגעתו אל בין דל"ת אמותיו, הוא חש צורך מיידי בפריקת עול מכביד באופן מיידי. עשייתו נעה כל העת במחזוריות דו קוטבית מתמדת. כשלעצמו חייו מושלמים, אין הוא רואה כל חפץ בסדר הנדרש וכל מעשיו המסודרים לכאורה מגיעים מתוך נקודת ריצוי החברה ותו לא. אולם בעת בה הוא פוגש בחוליה הרכה של חייו, זו נקודת פתיחה לשחרור מכבלי המחוייבות שלו ועת עשייה נטולת גבולות משתררת עליו עשייה בה הוא חש כבן בית מושלם. רבים הם הטועים ומכריזים מלחמה מרה על נושאי אופי שכזה, מלחמה בה מפסידים שני הצדדים גם יחד. קווי אופי אינם נמחים כליל על ידי צעדים חריפים, הם לכל היותר צוברים תאוצת אגו ההולכת ותופחת על לבלי הכר כלל. כדי לשנות ולשפר עשייה זו יש להצטייד במקל חובלים עטוף בספוג…
חשובה ההסברה וההכוונה ובייחוד חשובה הסבלנות, אולם כל זאת חייב להיעשות בנחישות ראוייה וללא מתן שדר רופס. אדיבות אינה מתחלפת לעולם ברכות המשדרת חוסר שדרה יציבה, דבר המזמין מיד התעקשות חסרת פשרות וחוסר יכולת הפנמת המסר.
מעביר המסר לעולם יחזור על דבריו מספר פעמים, די לה לחשיבה נכונה שתהיה מועברת בפעם אחת ללא כל מתן מקום עודף לרגשנות יתר. אם חפצי חיים וסדר אנו חשוב שתהא דעתנו ברורה ומסודרת. כל חוסר סדר פנימי המוחצן בתוספת חוסר ביטחון נקלט ביעד כדבר בלתי רציני שאין כלל מקום להתחשב בו . ראשיתו של כל סדר מצוי בסדר הפנימי המעוגן באישיות של דורש הסדר.
|
הרב יצחק ריבקין הוא יועץ חינוכי בעל ניסיון רב, הניחן ביכולת אבחון אינטואיטיבי. מחבר הספר 'לאהוב ולחנך', ומנהל אתר חינוך נט – לאהוב ולחנך. ידיו רב לו במתן פתרונות חינוכיים בכל הקשור לחינוך. |